Integrale chronische zorg

Integrale chronische zorg in het BovenIJ ziekenhuis is afgestemd op de wensen van de chronisch zieke patiënt in Amsterdam-Noord. Daarbij regisseren en initiëren we de beste zorg samen met het zorg- en welzijnsnetwerk uit de regio. Met als doel: klantgerichte zorg, gezondheidswinst voor chronische patiënten en zorg op de juiste plek waar nodig in het ziekenhuis.

Minister de Jonge op werkbezoek in Amsterdam-Noord

Minister de Jonge wilde persoonlijk geïnformeerd worden over onze ambitie om zorg & welzijn in Amsterdam-Noord krachtig met elkaar te verbinden. Op uitnodiging van de Nederlandse Zorgautoriteit ging hij in gesprek op 5 december 2019 met o.a. huisartsen, maatschappelijk werk en professionals uit het BovenIJ. Ook sprak hij met twee bewoners over hun persoonlijke ervaringen. Een mooi initiatief vanuit de Krijtmolenalliantie en het programma Beter Samen in Noord. Het BovenIJ ziekenhuis is één van de partners van de Krijtmolenalliantie.

Minister Hugo de Jonge: 'Jullie werken aan een film waarvoor we in Den Haag het scenario nog aan het schrijven zijn.'

Minister Hugo de Jonge op werkbezoek in Amsterdam-Noord

Start transmurale geriatrische zorg

Begin 2019 maakten we een start met de transmurale geriatrische zorg (TGZ). Hierbij wordt gezorgd voor een goede terugkeer vanuit het ziekenhuis naar huis voor kwetsbare ouderen.

• Door betere werkafspraken met VVT partners en regulier multidisciplinair overleg werd het aantal dagen dat patiënten wachten op vervolgzorg na een heupfractuur opnieuw verminderd. Dit resulteerde na eerdere daling van het aantal wachtdagen van 32 procent in 2018 (gemiddeld 38,4 dagen per maand en 4,4 dag per patiënt) ondanks een hoger aantal patiënten in een tweede daling van 18 procent in 2019 (gemiddeld 36,3 dagen per maand en 3,6 dag per patiënt).
  • Met de verpleging en de paramedische disciplines zijn pilotprojecten gedaan om patiënten op de verpleegafdeling meer te stimuleren en te activeren. Tevens een succesvol project met een mantelzorgcoach in samenwerking met De Sociale Maatschap - Doras. Er zijn uitgebreide verkenningen gedaan naar de inzet van eHealth-toepassingen voor de communicatie met en telemonitoring van verschillende patiëntgroepen met chronische aandoeningen.

Kijkend naar de toekomst

Het BovenIJ biedt zich aan als regisseur in het zorg- en welzijnsnetwerk in Amsterdam-Noord en initieert gezamenlijke projecten gericht op gezondheidswinst voor kwetsbare ouderen, patiënten met (meerdere) chronische ziekte(n). Onze samenwerking met welzijnsorganisaties en huisartsen in de wijk heeft ertoe geleid dat we gezamenlijk een aanvraag hebben gedaan om te kunnen starten met ‘Welzijn op recept’.

Onze uitdaging is het organiseren van optimale zorg naar wens en mogelijkheden van de patiënt in samenwerking met alle zorg- en welzijnpartners, soms vanuit het ziekenhuis en vaker als onderdeel van het totale netwerk.